znajdź projektanta

Wyniki Model Young Package 2020


09 / 11

Innowacyjny, ekologiczny i prosty projekt opakowania. Konkurs Model Young Package wyłonił zwycięzców


W tym roku, w swoją 25 rocznicę, Model Young Package - międzynarodowy konkurs na projekt opakowań – zaprosił projektantów z całego świata do pochylenia się nad tematem “Higiena Osobista”. Pomimo przeszkód spowodowanych pandemią, na konkurs trafiło blisko 200 prac z kilkudziesięciu krajów.


W temacie Higieny Osobistej projektanci stanęli przed wyzwaniem kreatywnego i odpowiedzialnego projektowania opakowań np. kosmetyków, suplementów diety, wyrobów medycznych, leków czy artykułów higienicznych. Mimo, że pandemia znacznie utrudniła warunki produkcji prototypów, a szkoły zostały zamknięte i przez lockdown znacznie ograniczone zostały możliwości zgłaszania prac, na tegoroczną edycję konkursu wpłynęło dwieście prototypów z kilkudziesięciu różnych krajów. Zwycięzców wyłoniło jury w składzie: Jan Činčera, przewodniczący jury, projektant opakowań i założyciel studia Činčera, Kateřina Švarcová, szefowa marketingu w Model Obaly, Peter Olah, projektant samochodów Škoda, Pavel Fuksa, projektant i ilustrator (więcej o jury).


1. miejsce w kategorii Unlimited: Weekdays Quartet autorstwa Öykü Aydınhan, Turcja

Weekdays Quartet to zestaw suplementów diety (omega, magnez-wapń, cynk, selen), które osoba dorosła powinna spożywać na co dzień. Öykü Aydınhan na przykładzie swojej siostry, która brała suplementy, zobaczyła, jak bardzo opakowanie może wpłynąć na motywację do ich regularnego spożywania. Suplementy są zwykle sprzedawane we własnym opakowaniu o niepraktycznym kształcie. Dlatego autorka połączyła 4 różne suplementy w jedno opakowanie, które zawiera dawkę na 5 dni. Rozwiązanie to ułatwia ich noszenie/przechowywanie i nie zajmuje dużo miejsca. Dawka na każdy dzień jest w osobnym module, który można oderwać, dzięki czemu opakowanie zmniejsza się z każdym dniem spożycia. Jury uznało dzieło za reprezentatywne dla przyszłości opakowań. To futurystyczne opakowanie jest proste i rozwiązuje konkretny problem.


2. miejsce w kategorii Unlimited: Sipflip autorstwa Kryštofa Bouřila, Czechy

Autor zainspirował się własnymi doświadczeniami związanymi z przyjmowaniem suplementów diety, dlatego zaprojektował swoją pracę tak, aby samo opakowanie odmierzało dzienną dawkę w jak najdokładniejszy i najprostszy sposób. Nie ma potrzeby używania innej, zewnętrznej miarki, często wykonanej z tworzywa sztucznego. Zdaniem jury opakowanie ma fantastyczną konstrukcję, ale też atrakcyjną szatę graficzną.


3. miejsce w kategorii Unlimited: Less is More autorstwa Mao Jun Ren, Tchaj-wan

Opakowanie autorstwa Mao Jun Ren, inspirowane strukturą plastra miodu, nie potrzebuje żadnego kleju, więc nadaje się również do recyklingu. Samo wycięcie i złożenie papieru tworzy opakowanie, które jest nie tylko ekologiczne, ale także estetyczne. Według jury spełnia ono zasady zrównoważonego rozwoju. To unikalne rozwiązanie w kontekście mydła, które wykorzystuje bardzo małą ilość materiału opakowaniowego. Produkt mógłby również odnieść duży sukces rynkowy, gdyż jest bardzo atrakcyjny dla konsumenta.


1. miejsce w kategorii licealnej: Squeeze Package autorstwa Soyoung Koo, Korea Południowa

Japońska sztuka origami zainspirowała Soyoung Koo do stworzenia opakowania na napój witaminowy. Po spożyciu opakowanie można po prostu złożyć, co znacznie oszczędza miejsce. Na opakowaniu znajduje się informacja o smaku napoju. Zdaniem jury projekt jest nie tylko błyskotliwy, ale też logiczny i funkcjonalny. Wygląda autentycznie, szata graficzna jest na wysokim poziomie, a sam proces recyklingu opakowania jest na pierwszy rzut oka oczywisty i bardzo pouczający dla konsumenta.


2. miejsce w kategorii licealnej: Howdy autorstwa Hyeseon Kim, Korea Południowa

Howdy to przeznaczone dla młodych dziewcząt opakowanie na podpaski, które informuje je o cyklu miesiączkowym lub o tym, jakiego rodzaju podpaski będą najlepsze do użycia. Opiera się na trzech zasadach: pięknie, regularności oraz czystości. Możliwość wysunięcia opakowania służy nie tylko otwieraniu i zamykaniu, jest również miejscem na dodatkowe informacje. Ten mocny element otwierania i zamykania sprawia, że projekt jest wyjątkowy, jednocześnie prezentuje się atrakcyjną formą graficzną wykorzystującą kompozycję odważnych kolorów i geometrycznych kształtów.


3 miejsce w kategorii licealnej: Beauty Box autorstwa Lucie Trojanová, Czechy

Autorka opakowania, Lucie Trojanová, lubi podróżować, jednak problem zawsze sprawia jej szybkie i sprawnie spakowanie wszystkich niezbędne rzeczy. Dlatego stworzyła kartonik podróżny z papieru zawierający miniatury najpotrzebniejszych kosmetyków. Alternatywnie można by na nim zaprezentować próbki nowych produktów marek kosmetycznych. Jury doceniło dopasowanie prostego opakowania do doskonałej grafiki, przyjemne wykorzystanie papieru i funkcjonalność.


Nagroda Centrum Innowacji Model Obaly: Nechejme ho zmizet (Niech zniknie), Natálie Štěpáníková, Czechy

Opakowanie mydła dla dzieci autorstwa Natálie Štěpáníkovej jest wykonane z ekologicznego papieru rozpuszczalnego w wodzie, dzięki czemu nie powstają żadne odpady. Papier jest w 100% biodegradowalny i nie pozostawia śladów. Jego rozpuszczalność w wodzie również nie przeszkadza w zadruku (np. tuszem ekologicznym) i tym samym nie ogranicza stosowania grafiki na opakowaniu. Pomysł „zniknięcia” opakowania jest dodatkowo wspierany przez prosty żart dla dzieci, które najpierw, zgodnie z instrukcją, wyjmują kwiat origami z opakowania, umieszczają go na powierzchni wody i kwiatek za chwilę „znika”. W momencie rozpuszczania złożony wzór rozkłada się w kontakcie z wodą, pozostawiając jedynie ślad koloru tuszu. Magia!


Nagroda CZECHDESIGN: Earth Palette autorstwa Veroniki Janečkovej, Czechy

Podczas projektowania Veronika Janečková wzięła pod uwagę idee takie jak ekologia, zero waste czy recycling. Wymyśliła własną paletę kosmetyków dekoracyjnych, których można używać wielokrotnie, aż się rozpadnie. Podstawa opakowania wykonana jest z papieru dodatkowo barwionego naturalnymi pigmentami. Już w czasach prehistorycznych ludzie czerpali barwniki z natury, a podejście Veroniki polegało na zwróceniu uwagi na magię zaniedbanych zasobów naturalnych i wypieraniu materiałów zanieczyszczających powietrze. Każde pudełko zawiera inny pigment i dzięki temu zyskuje inne właściwości, ten z domieszką pyłu kamiennego jest logicznie mocniejszy i twardszy niż ten z mchu. To jest przekształcanie papieru w nowy materiał. Palety przeznaczone są do cieni, różu lub pudru. Projekt graficzny jest prosty, liczy się piękno materiału.


O MODEL YOUNG PACKAGE

Konkurs Model Young Package nie mógł zostać stworzony przez bardziej profesjonalną firmę niż Model Group. Model Group jest jednym z największych europejskich producentów opakowań, prowadzi też Centrum Innowacji, w którym pod okiem projektantów tworzone są nowe projekty. Dzięki jej inicjatywie konkurs trwa od 1996 roku. Od 2009 roku konkurs organizowany jest dla Grupy Model przez niezależną organizację zawodową Czechdesign. Przez lata, w konkursie wzięło udział wielu młodych projektantów, którzy później stali się szanowanymi projektantami: pierwszym zwycięzcą był Jan Čtvrtník, który kilka lat później pracował dla firm takich jak NASA, IKEA czy Electrolux.

^ Wróć na górę