znajdź projektanta

Papier ze skrobią


09 / 07

W ostatnich latach obserwujemy jak rynek poligraficzny podlega dynamicznym zmianom – widoczne jest to zwłaszcza w obszarze materiałów drukowanych do celów reklamowych. Coraz częściej podstawowe papiery i kartony są zastępowane wysokiej jakości papierami ozdobnymi. Możemy zauważyć większą świadomość w dziedzinie doboru papieru, zarówno po stronie projektantów, jak i po stronie osób decydujących w działach marketingu.

W dobie masowej reklamy i wszechobecnego marketingu jakość zaczyna odgrywać szczególną rolę w decyzji o wyborze podłoża oraz technik uszlachetnień druku.Drukarnie artystyczne, które do niedawna były całkiem niszowe, są zasypywane nietypowymi zleceniami. Coraz to nowsze papiery i kartony, tłoczenia, folie pozwalają uzyskiwać niepowtarzalne i oryginalne efekty, ograniczone tylko wyobraźnią  projektanta. Naprzeciw tym zmianom wychodzą również producenci i dystrybutorzy papieru, którzy wnikliwie badają trendy na rynku poligraficznym, by zapewnić dostępność do coraz to nowszych i bardziej efektownych materiałów.

Przykładem całkowicie nowatorskiego i niepowtarzalnego materiału jest Curious Matter – papier, w którego produkcji wykorzystano dodatek skrobi ziemniaczanej. Dzięki temu zabiegowi producent uzyskał niezwykły efekt  zmysłową szorstkość w połączeniu z ciekawą kolorystyką, która robi wrażenie na każdym odbiorcy. Papier ten poddaje się wszelkim technikom druku i uszlachetnienia – dzięki temu materiały wykonane na tym podłożu stają się małymi dziełami sztuki.  Np. wybierając  lakierowanie UV i sitodruk można uzyskać wyrazisty kontrast – tego co gładkie (lakier, farba) z tym, co szorstkie (papier). Hot-stamping nadaje ekskluzywności i powiela efekt kontrastu gładkie  szorstkie. Najlepszy i jednocześnie chyba najbardziej spektakularny efekt powstaje po grawerowaniu laserem  papier zmienia swój kolor, a delikatnie mieniące się w świetle drobinki dają wrażenie odkrywania cennego kruszcu w środku papieru.

Projektanci w całej Europie pokochali ten papier i właśnie z tego powodu firma Antalis Poland wprowadziła go do stałej oferty asortymentowej.

Ten niezwykły papier miał również swój udział w premierze książki poświęconej historii powstania budynku Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach.  
Okładka z grubego, czarnego, niczym węgiel kartonu  Blackboard 1190 g z wytłoczonym tytułem „Dotknąć muzyki” nawiązała do charakteru miejsca powstania budynku (teren po dawnej kopalni „Katowice”). Środek książki jest naprzemiennie przekładaną opowieścią o historii istnienia NOSPR (papier powlekany) oraz historią powstawania samego budynku – pisaną przez architekta Tomasza Koniora (Curius Matter Desiree Red 135 g). Na czerwonych stronach wydruki rysunków, planów, zdjęć wykonano w kolorze czarnym. Dodatkowo charakteru opowieści architekta nadała struktura papieru Curious Matter. W ten sposób oddzielono narrację architekta od reszty opowieści, a papier spełnił swoją rolę w idealnym projekcie książki.

Książka zaprojektowana przez M-Studio z Zabrza miała swoją oficjalną premierę 22 maja w sali kameralnej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wydarzenie miało wielką rangę ze względu zaproszonych gości – m.in. Elżbieta i Krzysztof Pendereccy, Anna i Jadwiga Góreckie, Aleksander Liebreich, Joanna Wnuk-Nazarowa, Ireneusz Dudek, Józef Skrzek, Artur Rojek, Piotr Uszok oraz obecny prezydent Katowic Marcin Krupa. Wszyscy zgodnie docenili książkę i jej wyjątkowy charakter. 

Więcej realizacji z użyciem papierów firmy Antalis można obserwować na Facebooku tutaj

^ Wróć na górę