znajdź projektanta

Perełki brzydoty


07 / 08

Kto został Miastoszpecicielem?

Wyniki konkursu Miastoszpeciciel 2014:
Nagroda główna - PKO BP
Wyróżnienia - Kraków za ul. Conrada i Limanowa za kamienice przy rynku.
Nagrody publiczności:
1. Kielce za "Ścianę płaczu" przy ul. Sienkiewicza
2. Kraków za ul. Conrada
3. Olsztyn za "Czarną perłę"

W nawiązaniu do wyników konkursu, otrzymaliśmy następujący komentarz Banku PKO BO:

- Wynik konkursu traktujemy przede wszystkim jako dowód ogromnej rozpoznawalności Rotundy i żywego zainteresowania Polaków jej przyszłością. Z samym werdyktem jury i internautów trudno dyskutować jak w każdym przypadku, gdy mamy do czynienia z kategorią estetyczną.
Warty podkreślenia jest jednak fakt, że przed rozpoczęciem procesu rewitalizacji przeprowadziliśmy badanie wśród mieszkańców stolicy na temat wykorzystania Rotundy jako nośnika różnorodnych treści, np. edukacyjnych, związanych z dziejami Polski. Uczestnicy badania odnieśli się pozytywnie do takiej propozycji, nie byli też przeciwni obecności samych reklam PKO. Stąd pojawiające się na budynku wizualizacje związane np. z biegami historycznymi, których organizację w stolicy wspiera PKO. Bank z zasady nie wykorzystuje powierzchni Rotundy do celów komercyjnych, a pojawiające się na budynku siatki pomagają w zachowaniu komfortu pracy i obsługi klientów w Rotundzie, w której z uwagi na stan techniczny nie można zainstalować klimatyzacji.
Sytuacja ta ma jednak charakter przejściowy, gdyż według planu rewitalizacji w 2. kwartale 2015 powinny ruszyć prace budowlane nowej Rotundy. Część jej powierzchni - zgodnie z wynikiem konsultacji z mieszkańcami Warszawy – zostanie przeznaczona na cele społeczne.   

Przez ponad miesiąc internauci przysyłali zdjęcia nośników reklamowych najbardziej szpecących przestrzeń. W galerii na profilu Miastoszpeciciela na Facebooku znalazło się 57 fotografii. Dziesięć z nich – te, które dostały najwięcej polubień – trafiło do finału konkursu. To spośród nich tegorocznego Miastoszpeciciela wybrało jury w składzie: Natalia Paszkowska i Marcin Mostafa (pracownia WWAA), Tomasz Fudala (Muzeum Sztuki Nowoczesnej), Michał Wybieralski (Gazeta Wyborcza), Piotr Ruszkowski (Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Good Looking Studio), Kamil Białas (Bryla.pl) oraz Aleksandra Stępień (Miasto Moje A w Nim). Równolegle swój tytuł Miastoszpeciciela publiczności przyznali internauci.

Wręczeniu nagród towarzyszył panel dyskusyjny pt. „Czy należy uporządkować chaos?”, w którym wzięli dział jurorzy konkursu.

Dlaczego Miastoszpeciciel?

Konkurs to kolejny element budowania kultury dbałości o nasze otoczenie. Z jednej strony chcemy pokazać mieszkańcom, że chaos reklamowy, jaki oglądamy na naszych ulicach, nie powinien być normą. Z drugiej strony, chcemy uczulić właścicieli nośników reklamowych, że ich decyzje kształtują przestrzeń publiczną i to, w jaki sposób jest odbierana.

Konkurs "Miastoszpeciciel" organizowany jest na licencji czeskiego stowarzyszenia Za lepší život v Praze, które w 2011 roku przeprowadziło podobny konkurs „Vizuvir”.  Przyczynił się on do usunięcia 40 reklam wielkoformatowych z centrum Pragi.
W ubiegłym roku, podczas pierwszej edycji konkursu, Miastoszpecicielem został olsztyński „Okrąglak”, stojący przy skrzyżowaniu ulic Pieniężnego i Piłsudskiego.
Partnerami merytorycznymi konkursu są: Bryla.pl, Fundacja Sztuki Zewnętrznej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.


Więcej informacji

^ Wróć na górę