M jak Wrocław - STGU - Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej
znajdź projektanta

M jak Wrocław


22 / 06

M jak Wrocław
Nowa identyfikacja Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Komentarz Katarzyny Roj (galeria Dizajn BWA Wrocław, jurorka konkursu na SIW MNWr)

Muzeum Narodowe we Wrocławiu to cztery oddziały. Jeden z nich, dedykowany sztuce współczesnej Pawilon Czterech Kopuł, otwiera się już 25 czerwca. To nowe miejsce na mapie Wrocławia jest dobrą okazją dla wymiany systemu informacji wizualnej całej instytucji. W tym celu zorganizowany został dwuetapowy konkurs, zorganizowany przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. W listopadzie 2015 roku zebraliśmy się wraz z pozostałym jurorami by ocenić pięć propozycji, wytypowanych do drugiej części konkursu spośród nadesłanych 164 zgłoszeń. Jednogłośnie przyznaliśmy wygraną projektowi przygotowanemu przez Mariana Misiaka.

Doceniliśmy zarówno wizualny aspekt zaproponowanego systemu, jak również inteligentną strukturę łączącą cztery podmioty w jeden, a także pomysł na strategię komunikacyjną, uwzględniającą hasło przewodnie kampanii promocyjnej: „Do czterech razy sztuka” oraz przekorne "M jak Wrocław". W tej kompleksowej ofercie litera M, sygnet logotypu, zapewnia rozpoznawalność i widoczność pośród innych placówek polskich muzeów narodowych. Jej forma jest też mocno związana z historią miasta i wynika z analizy historycznej litery W, będącej częścią herbu Wrocławia oraz rozpoznawalnym detalem w przestrzeni publicznej. Strategia wdrożenia systemu błyskotliwie do tego nawiązuje. Zanim identyfikacja została zaprezentowana w całości na konferencji prasowej, na mieście już funkcjonowała, początkowo zredukowana do sygnetu, następnie poszerzona o atrybucję i hasło przewodnie.

Należy tym samym docenić, w jakim kierunku wyewoluowała propozycja Mariana Misiaka. To nie tylko znak graficzny (choć sam w sobie jest intrygujący i wizualnie silny), ale to przede wszystkim spójny i dynamiczny system łączący cztery oddziały instytucji (Muzeum Narodowe, Muzeum Etnograficzne, Pawilon Czterech Kopuł oraz Panorama Racławicka), strategia komunikacyjna i wizerunkowa, a wreszcie systemowe kroje pism, wykorzystane premierowo w opracowanym systemie autorstwa projektanta: Janus i Dia Grotesk. O rozmachu, jakim charakteryzuje się wybrany projekt oraz zakresie prac, które wyznaczył swojemu zespołowi Marian Misiak, niech świadczy również fakt, że na potrzeby strategii komunikacyjnej została uporządkowana nazwa jednego z oddziałów muzeum – Pawilon Czterech Kopuł, funkcjonująca dziś również w skrócie P4K.

Jestem przekonana, że wdrożony system nie tylko trwale wpisze się w pejzaż wizualny Wrocławia, ale będzie nas pozytywnie zaskakiwać w przyszłych zastosowaniach.

W zestawie znaków antycznego języka łacińskiego nie odnajdziemy litery W. Zabieg podwajania liter dla podkreślania pewnych dźwięków lub nazw własnych pochodzi z okresu średniowiecza. Zestawienie obok siebie dwóch znaków V stworzyło literę W, która wiele wieków temu stała się wyraźnym elementem miejskiego herbu i wizerunku Wrocławia. Liczne oblicza charakterystycznego W – bo wyciosanego z podwójnego V – do dziś pozostają widoczne w przestrzeni miasta pod różnymi postaciami. Nowy znak Muzeum Narodowego we Wrocławiu jest aktem uznania dla tego fenomenalnego splotu litery z historią miasta. „M” jak muzeum. „M” jak Wrocław.

System

System identyfikacji wizualnej to, oprócz znaku, również zasady działania, które nie zamykają się w sztywnej ramie, ale zakładają dynamikę i zmienność kompozycji, pozostając responsywnymi względem stosowanych formatów. Elementy systemu mogą występować w układzie horyzontalnym i wertykalnym. Analogicznie, miejsce znaku graficznego jest ruchome, dopasowuje się do zastosowanego układu. Białe pole ochronne wyraźnie eksponuje znak i oddziela go od reszty za pomocą subtelnej, lecz stanowczej linii prowadzonej zawsze w połowie formatu. Kluczowym elementem identyfikacji jest typografia. Fontami systemowymi są kroje: Dia Grotesk (inspirowany wczesnymi groteskami z początku XX wieku, nawiązujący do estetyki i okresu powstania Pawilonu Czterech Kopuł) i krój szeryfowy Janus (posiadający dwie kursywy - jedną pochyloną klasycznie w prawo i drugą niestandardową w lewo) do składu publikacji książkowych. Obydwa kroje pisma mają swoją prapremierę w identyfikacji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Projekt systemu informacji wizualnej:
Marian Misiak, współpraca Fundacja 102: Kalina Zatorska, Łukasz Nawrocki

Projekt krojów pism:
Marian Misiak, współpraca Damian Langosz

Fotografie:
Piotr Spigiel 

^ Wróć na górę