znajdź projektanta

Designerzy dla muzeum


25 / 06

Różnorodne, zaprojektowane przez polskich designerów, cztery linie gadżetów będą promowały Muzeum Historii Żydów Polskich. Wyłoniono zwycięzców międzynarodowego konkursu. 

Konkurs wygrało studio SXL Katarzyna Leśniok w kolektywie z Olą Stolecką (PRO|STO). Drugą nagrodę otrzymała Marta Szajneman-Szuba, trzecia trafiła w ręce studia Zupagrafika. Wyróżnienie honorowe otrzymał duet Tandem (Dominika Hoppa i Tomasz Seidlerow).

Gadżety promocyjne to niezbędny element promocyjny każdego Muzeum. Wzorem największych i najpopularniejszych muzeów na świecie gadżety promujące Muzeum Historii Żydów Polskich będą stanowić uzupełnienie jego bogatej oferty programowej i zostaną włączone w stałą ofertę sklepu muzealnego.

Jednym z zadań, z którym mierzyli się projektanci, było oddanie nowoczesnego, dynamicznego charakteru Muzeum Historii Żydów Polskich oraz jego misji przywracania bogatej historii i kultury polskich Żydów.

– Wśród prac złożonych w konkursie znaleźliśmy szereg frapujących projektów, oddających w twórczy sposób wyjątkowość naszego muzeum i jego misję. W nowoczesnym budynku, jednym z najpiękniejszych w kraju, ukazujemy tysiącletnią historię polskich Żydów i ich przebogatą kulturę. Nagrodzone prace będą nie tylko piękną pamiątką z muzeum, ale też znakiem pamięci, którą ożywiamy i przywołujemy. Prof. Dariusz Stola, dyrektor Muzeum Historii Żydów Polskich

Inspiracją dla zwycięskiego projektu autorstwa Katarzyny Leśniok i Aleksandry Stoleckiej była forma architektoniczna wnętrza holu głównego Muzeum: jego kolorystyka i charakterystyczne żłobienia pokrywające ściany. Projektantki zastosowały jasne drewno i stal, budując przedmioty z geometrycznych modułów, nawiązującym samym do estetyki wnętrza budynku.

– Cieszę, że w wyniku konkursu otrzymaliśmy pracę, która w sposób odkrywczy odnosi się do wyjątkowej architektury Muzeum. Projekt, któremu jury jednogłośnie przyznało 1 miejsce opiera się na bardzo prostym, klarownym ale nieoczywistym pomyśle, dającym duże możliwości realizacyjne. Karolina Sakowicz, kierowniczka Działu Projektów Kulturalnych Muzeum Historii Żydów Polskich.

Proponowane gadżety wyróżniają się szlachetnością stosowanych materiałów, prostotą, logiką i dopracowanymi detalami. Projektantki zaproponowały m.in. grę edukacyjną w formie drewnianych modułów, przyciski do papieru, zakładki do książek, magnesy, a także bombonierkę i linię biżuterii. Wszystkie przedmioty tworzą spójną estetycznie linię o oryginalnej formie wzorniczej.

– Zadanie konkursowe nie było łatwe. Tym bardziej cieszy nas efekt konkursu. Udało się wybrać projekty cechujące się przemyślanym podejściem, nowoczesnością, racjonalnym kosztem produkcji. Na uwagę zasługuje fakt, iż jest to kolejny konkurs muzeum konsekwentnie prowadzony w formule otwartej. Mamy nadzieję, że nagrodzone gadżety będą cieszyły się dużym zainteresowaniem. Dr Dawid Korzekwa, prezes Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.

Jury obradowało w składzie:
- prof. Dariusz Stola – dyrektor Muzeum Historii Żydów Polskich
- Zygmunt Stępiński – zastępca dyrektora Muzeum Historii Żydów Polskich
- Karolina Sakowicz – kierowniczka Działu Projektów Kulturalnych Muzeum Historii Żydów Polskich
- Nikodem Łaniecki – prezes Zarządu WPG S.A., przedstawiciel sklepu Muzeum Historii Żydów Polskich
- prof. Michał Stefanowski – wiceprezes Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych
- Dr Dawid Korzekwa – prezes Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej
- Elżbieta Skrzypek – członkiniStowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim za udział w konkursie.

Konkurs został przygotowany we współpracy Muzeum Historii Żydów Polskich ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, Art Yard Sale, Wydziałem Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Stowarzyszeniem Projektantów Form Przemysłowych.

^ Wróć na górę