znajdź projektanta

Ikona plakatu

10 / 02


06 / 03 / 2016
Szczecin
Lex Drewinski - plakaty w Filharmonii
„Od kilkudziesięciu lat jest ikoną i tworzy ikony”

Urodzony w Szczecinie Lex Drewinski, którego kredo brzmi „w plakacie odejmować znaczy dodawać” należy do najbardziej rozpoznawalnych plakacistów świata. Wystawa przedstawia około pięćdziesięciu wyselekcjonowanych przez artystę prac poczynając od plakatów z lat 80.

Lex Drewinski jest profesorem Akademii Sztuki w Szczecinie oraz profesorem w Fachhochschule Potsdam w Poczdamie (Niemcy). Artysta ma na swoim koncie ponad 170 prestiżowych nagród i wyróżnień. Do najnowszych należy główna nagroda w 16. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS „Szekspir ∞” za plakat plakat przedstawiający Szekspira w masce Guya Fawkesa (Anonymous). Od ukończenia studiów bierze udział w niemal wszystkich ważniejszych prezentacjach plakatu na świecie. Lex Drewinski prezentował swoje prace w przeszło 60 wystawach indywidualnych m.in. w Ammanie, Atenach, Barcelonie, Bejrucie, Berlinie, Damaszku, Londynie, Madrycie, Meksyku, Nikozji, Odense, Pekinie, Quito, Salonikach i Sztokholmie. Od 2002 roku stały felietonista ogólnopolskiego kwartalnika projektowego "2+3D". Od 2010 roku członek honorowy Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.

Od kilkudziesięciu lat jest ikoną i tworzy ikony

prof. Roman Kalarus


Inteligencja i pomysłowość plakatów Drewinskiego polega też na tym, że artysta znakomicie potrafi zmienić warstwę semantyczną, znaczeniową znaku w taki sposób, że jego zaplanowany przekaz jasno wyraża ideę dzieła, które staje się czytelne dla odbiorcy

prof. Sławomir Iwański

"Myślę, że nie będzie przesady w stwierdzeniu, że to najwybitniejszy, żyjący, polski twórca plakatów"

prof. Janusz Górski


Styl grafonemów (słowo na użytek chwili) Drewinskiego dotyka rdzenia plakatu z całym bogactwem znaczeń intrygującej formy. Siła wizualna powoduje, że odnosi się wrażenie obcowania z większym formatem dzieła, niż z rzeczywistym wymiarem

prof. Jan Jaromir Aleksiun


Plakaty Lexa Drewinskiego są inteligentne, czytelne i operują wyszukaną formą. Mają ogromny ładunek emocji, bywają gorzkie i ironiczne. Trafiają w sedno. Potrafią rozśmieszyć do smutku

prof. Eugeniusz Skorwider


Pojawienie się Lexa Drewinskiego na arenie projektowania graficznego zmieniło tą dziedzinę twórczości. Artysta odrzucił powszechne w tym czasie stosowane środki wyrazu, wywodzące się z tzw. sztuk czystych na rzecz środków pochodzących z tradycji projektowych. Dzisiaj wydaje się to oczywiste, ponieważ robią to rzesze jego naśladowców, ale w latach ’80, kiedy zaczynał, była to prawdziwa rewolucja ”

prof. Władysław Pluta

Więcej informacji

^ Wróć na górę