znajdź projektanta

Alfabet Wyceniania



Alfabet wyceniania

Lena Mitkowa, Creative in Chief w leniva°, członkini zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, autorka raportu.


Temat stawek i rozliczeń w branży projektantów grafiki użytkowej jest tematem gorącym od wielu lat. Od co najmniej dwóch rozmawiamy z Wami o tym na spotkaniach – konferencjach, KSPG, spotkaniach projektowych i prywatnych. Temat budzi wiele emocji i obaw – z jednej strony, wielu z nas doskonale radzi sobie na rynku, ma uporządkowane cenniki, zna stawki i potrafi sobie doskonale radzić w świecie wycen przetargowych. Z drugiej strony, są także projektanci, którzy swoje wyceny opierają na realnych kosztach prowadzenia swojego studia i stąd wyprowadzają stawki za swoje usługi. Wszystko to prowadzi w prostej linii do tego, że na pytanie, ile kosztuje dana usługa, jedyną odpowiedzią stało się: „to zależy”.

Postanowiliśmy zatem zbadać, od czego to zależy i jak duże są różnice. W styczniu 2020 roku rozesłaliśmy ankietę złożoną z 21 pytań i poprosiliśmy naszych członków oraz przyjaciół o jej wypełnienie. Dostaliśmy 32 wypełnione ankiety, w przeważającej większości (prawie 90%) od członków stowarzyszenia. Pytania dotyczyły zarówno ogólnie prowadzonej działalności (liczba osób, miasto), jak i konkretnych stawek w konkretnych projektach.

Przyświecały nam dwa cele:

  1. lepsza, bardziej skuteczna i rynkowa wycena konkursów brandingowych, które prowadzimy

  2. zyskanie podstawowych informacji o stawkach w branży


Warto tu zwrócić uwagę na fakt, że ankiety wypełniane były na początku roku, przed koronakryzysem i że faktycznie realia rynkowe dziś, za miesiąc czy za pół roku wyglądać mogą zgoła inaczej.

Publikujemy te wyniki w formie najważniejszych elementów i pewnych trendów, które są realnie widoczne. W przetworzeniu, interpretacji oraz oprawie graficznej wsparł nas nasz członek, studio na_ty, którego bohaterscy współpracownicy zgłosili się do grupy roboczej, za co serdecznie im dziękuję. 

Drodzy Projektanci, potraktujmy tę ankietę jako punkt wyjścia do dyskusji. Czekamy na Wasze maile i komentarze, pytania i uwagi.

Drodzy Zleceniodawcy, te wyniki to nie sugerowane przez nas kwoty wynagrodzeń, ale pewna diagnoza i informacja o tym, jak obecnie (dotąd) po części funkcjonował rynek.


Najważniejsze wnioski


Budowanie wyceny

Bardziej od samych stawek, interesowało nas, na jakiej podstawie są one budowane. Zakładaliśmy tutaj kilka rozwiązań (dając również możliwość odpowiedzi innej / otwartej):

  • stałe stawki i mnożniki dla klientów

  • wycenę godzinową

  • wycenę intuicyjną




Wycena intuicyjna, czyli każdorazowe oszacowanie projektu i możliwości budżetowych klienta jest podstawą do wyceny projektu niemal dla 50% respondentów. Jednocześnie, ponad 70% z nich używa także wyceny godzinowej (chociaż tylko niewiele więcej niż 20% dla wszystkich projektów). Stałe stawki i mnożniki (w zależności od wielkości projektu / zasięgu) stosuje ponad ⅓ projektantów.



Co ciekawe, w 80% przypadków, wycena pracy stratega (nie określaliśmy tutaj zakresu jego prac, określając je jako „zwyczajowe w Twoim studio przy procesie brandingowym”) nie jest osobno rozliczana.



Przekazanie praw autorskich jako osobna pozycja w całej wycenie brandingowej uwzględniane jest w 50% studiów. Co ciekawe, tylko co szósta wycena zakłada koszty praw powyżej 20%.



Stawki

W naszej ankiecie uwzględniliśmy wiele przykładowych wycen, od logo i logobooka poprzez język graficzny aż do wizytówki. Jako przykład posłużył nam średniej wielkości klient (zatrudniającego do 50 osób), z siedzibą w Polsce (nie w Warszawie), działający na polskim rynku. Stawka za logo i logobook (w tym research / prace przygotowawcze w takim zakresie, jakim zwyczajowo proponowane są one klientowi) to w przypadku freelancerów koszt między 5 000 a 10000 PLN netto, a w przypadku studiów od 3-10 osób: między 10 000 a 25 000 PLN netto.



Kolejne elementy, o które pytaliśmy, pokazały nam wielką rozpiętość w odpowiedziach. Wykres rozkładał się niemal równo, a różnice były ogromne. Jest to spowodowane przede wszystkim zróżnicowaniem w specjalizacji studiów. Część z nich wychodziła od identyfikacji jako systemu, na podstawie którego budowane są poszczególne elementy, dla niektórych branding był „dodatkiem do zaprojektowanego plakatu”.



Współpraca


Zapytaliśmy również o to, jakich współpracowników zdalnych poszukują studia graficzne. Wśród topowych, powtarzających się wypowiedzi znalazły się firmy badawcze, copywriterzy, stratedzy i programiści, ale także osoby zajmujące się animacją 3D czy prawnicy. Co ciekawe, nikt nie wspomniał o księgowych, doradcach podatkowych czy finansowych.


Za chwilę uruchomimy cykl, w którym projektanci będą mieli okazję poznać kulisy pracy w wymienionych kategoriach, stay tuned.



Raport do pobrania dostępny TUTAJ


Komentarze eksperckie do raportu: 

Bartek Kotowicz, IBRA Instytut Brandingowy, Engram

Michał Dąbrowski Partner, creative director na_ty

Lena Pianovska Managing & Creative Partner w Livi Studio, Członkini Zarządu STGU

Dr Maciej Konopka CCO Brandy Design 

Tomasz Bilak Projektant Graficzny

Aleksandra Tulibacka, Redaktor naczelna magazynu Grafmag




^ Wróć na górę