znajdź projektanta

Zawód: Ilustrator | Jak wypracować własny styl? cz.2




– Widzieliśmy pani prace i bardzo się nam spodobały! Chcielibyśmy zaangażować panią do naszego nowego projektu. 

– Bardzo mi miło i chętnie zapoznam się ze szczegółami zlecenia.

– Super! Chcielibyśmy, by wpasowała się pani w styl z załącznika…

 

Pocieszę Cię – to ostatnie zdanie słyszę coraz rzadziej.

 

W poprzednim artykule pisałam o poznawaniu swoich mocnych i słabych stron na drodze kreowania własnego stylu. Jednak nawet posiadając tę wiedzę, możesz dalej mieć problem, by przekuć ją w coś namacalnego. Tak było ze mną. Postanowiłam więc podejść do tematu nieco inaczej. Zastanowiłam się na potrzeby jakich projektów będę pracować i w ten sposób postanowiłam narzucić sobie kierunek działań.


Pytanie: Przy jakich projektach chcesz pracować?


Przy okazji tego pytania pamiętaj, by zastanowić się, czy są też takie zlecenia, przy których nie chcesz pracować. Nie traktuj jednak swoich odpowiedzi, jako decyzji ostatecznej. To że obecnie nie chcesz działać w konkretnym kierunku lub czujesz, że brak Ci kompetencji w danym zakresie, nie oznacza że sytuacja się nie zmieni. 

 

Jeśli nie masz konkretnych wymagań i liczy się samo rysowanie, spróbuj odpowiedzieć sobie:

Na potrzeby jakich projektów mam możliwość tworzyć?

 

Wystarczyło zaledwie kilka historii, jak ta z początku tego wpisu, bym bardzo szybko uznała, że absolutnie MUSZĘ wykreować styl lub style, którymi będę w przyszłości promować swoje usługi. Style, które zarówno wpiszą się w moje umiejętności i gusta, jak również w to, czego poszukiwała konkretna grupa odbiorców.

Presja okazała się skuteczna i bardzo szybko zaczęłam otrzymywać zapytania o wykonanie takich ilustracji, jakie chciałam. Przez jakiś czas borykałam się jeszcze z problemem postrzegania rysownika, jako osoby, która zrobi wszystko, ale też wielu klientów, którym zaproponowałam moją alternatywę – przystało na nią. A później wróciło z kolejnymi zleceniami.

 

Poniżej przedstawiam Ci skróconą analizę kreowania mojego stylu komiksowo-relistycznego, który jest obecnie moim flagowym stylem.

 

ANALIZA KREOWANIA STYLU

 

 

 

Pytanie podstawowe: Do jakiego typu projektów mam (najłatwiejszy) dostęp?

Odpowiedź: Do projektów książek oraz reklamy internetowej. Coraz więcej autorów decyduje się na wydanie publikacji metodą self-publishingu, a także coraz więcej biznesów kreuje swoje marki w social mediach. Te natomiast wymagają tworzenia angażujących społeczność treści. Coraz popularniejsze stawały się rysunki satyryczne publikowane w tematyce, którą zajmuje się dana marka. Obie grupy klientów działają na różnych grupach facebookowych, do których mam łatwy dostęp. Dotyczyło to zwłaszcza kobiecych biznesów.

 

Pytanie 2: Jakie projekty mnie „kręcą”?

 

Odpowiedź:

a) Ilustracja publikacji dla młodzieży i dorosłych (nie dla dzieci). Głównie przedstawienia ludzi (ale nie portrety).

b) Projekty dla kobiecego biznesu online. Głównie przedstawienia ludzi (ale nie portrety).

 

Pytanie 3: Jakie są wymagania tych projektów?

 

Odpowiedź: Lekki, zabawny ale i elegancki styl minimalistyczny. Raczej kobiecy. Nie abstrakcyjny. Dobrze widziany jest humorystyczny tekst.

 

Pytanie 4: Czy wśród tych projektów znajduje się przestrzeń, w której się sprawdzę?

 

Odpowiedź: Tak!

a) Mogłam zrezygnować z męczącego mnie, skrupulatnego wypełniania kolorem na rzecz prostych nie przytłaczających barwnych plam.

b) Wśród popularnych projektów dominowała duża komiksowość, więc z moją skłonnością do realizmu mogłam zaproponować odbiorcom coś nowego.

c) Mój realizm nie był perfekcyjny. Do teraz mam problem z proporcjami, ale to nadawało tylko moim rysunkom dowcipnego wyrazu.

 

Powyższa analiza jest oczywiście pewnym skrótem. Dochodzenie do wniosków zajęło mi trochę czasu. Zwłaszcza ustalenie tego, na co potencjalnie jest zapotrzebowanie, a jednocześnie usatysfakcjonuje mnie projektowo. 

 

MYŚL KOMPLEKSOWO – DOSTRZEGAJ MOŻLIWOŚCI!

 

Ważne, by w procesie kreacji własnego stylu brać pod uwagę wszystkie istotne zagadnienia. Tak więc podsumowując, zanalizuj następujące punkty:

  • W czym jestem dobry/w czym nie jestem dobry?

  • Co lubię/czego nie lubię?

  • Gdzie chcę pracować/gdzie nie chcę?

  • Przy czym mam dostęp pracować/przy czym nie?

 

Na koniec chciałabym zwrócić Twoją uwagę na drugi człon ostatniego punktu. Jeśli jakiś typ projektów jest dla Ciebie atrakcyjny, ale nie masz do niego dostępu, zastanów się dlaczego tak jest i jak można ten stan zmienić (teraz lub w perspektywie czasu).

 

Przykład: Zawsze marzyłeś, by być concept artystą na potrzeby gier. Robisz więc research wymagań, jakie stawiają przed Tobą takie projekty i bierzesz poprawkę na swoje mocne i słabe strony.

Okazuje się, że Twoje predyspozycje rozmijają się z warunkami stawianymi przez potencjalnych klientów, bo Twoje rysunki są raczej komiksowe i zabawne, niż realistyczne i skomplikowane. 

Raz jeszcze przyglądasz się wybranej specjalizacji i stwierdzasz, że świetnie sprawdziłbyś się w projektach gier o tematyce humorystycznej, na przykład na platformy mobilne. Zawężasz więc grupę docelową i zaczynasz kierować swoją ofertę do określonych deweloperów. Koniec końców znalazłeś wyjście z pozornie przegranej sytuacji.

 

Droga do kreowania swojego stylu może być wyboista. Ale nie bój się eksperymentować. Może i potkniesz się wiele razy, ale wiesz… nie ryzykuje tylko ten, kto nic nie robi.

^ Wróć na górę