znajdź projektanta

#STGUasks Symbol Studio

O studiu:


Cześć! Nazywam się Mateusz Pałka, już 11 lat zajmuję się projektowaniem komunikacji wizualnej marek i produktów. Od 2018 roku tworzę Symbol Studio, które mieści się w Gliwicach. Wcześniej, przez 5 lat prowadziłem i byłem jednym z 3 współwłaścicieli innego studia, natomiast nasze drogi z różnych względów się rozeszły. Wtedy też postanowiłem otworzyć swoje autorskie studio, zrobić coś inaczej, po swojemu. Aktualnie na pełen etat pracuję sam, natomiast w razie potrzeb współpracuję również z dwiema osobami, które wspomagają moją projektową pracę. 


Profil działalności:


W głównej mierze są to identyfikacje wizualne, choć staram się obsługiwać klienta kompleksowo, tworząc również projekty opakowań, strony internetowe czy ilustracje (których notabene mam zdecydowanie zbyt mało a chciałoby się dużo więcej :) )


W czym czujesz się najmocniejszy?


W projektowaniu wizerunku marki, który w kolejnych etapach przekładany jest na budowanie spójnej komunikacji z odbiorcą.


3 prace, z których jesteś najbardziej dumny to?


Maść Alpejska - Projekt opakowania maści rozgrzewającej oraz chłodzącej, utrzymany w stylu opakowań z zeszłego wieku.

https://www.stgu.pl/czlonkowie/symbol-studio/masc_alpejska/


FreshBrands - Nowoczesny wizerunek marki fashion.

https://www.stgu.pl/czlonkowie/symbol-studio/fresh_brands/ 


Evisa Express – Identyfikacja marki, której głównym celem jest pomoc w uzyskaniu wizy w szybki oraz bezproblemowy sposób.

https://www.stgu.pl/czlonkowie/symbol-studio/evisaexpress/ 


Link do WWW / innych materiałów


Strona: www.symbolstudio.pl

Facebook: https://www.facebook.com/symbolstudiopl 


Praca na co dzień

=====================


Co najbardziej lubisz w pracy projektanta?


Historie, wyzwania oraz idee.


Każdy projekt to inna historia do opowiedzenia, różne problemy do rozwiązania. Kocham zmienność, gdzie w jednej chwili projektuję opakowanie maści, a w drugiej wchodzę w identyfikację marki technologicznej. Każdy z tych projektów to inne wyzwanie, inna idea, którą należy w odpowiedni sposób przedstawić.


Czego najbardziej w niej nie lubisz?


Braku świadomości u klientów w kontekście tego, jak ważny jest wizerunek marki. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, później trudno jest je zmienić, ta zasada działa zarówno wśród ludzi, jak i marek. Marka jest sumą myśli, wyobrażeń, emocji i opowieści, które funkcjonują w związku z daną firmą. Identyfikacja wizualna ma wydobyć najważniejsze cechy marki. Pokazać kim jest dana marka, nadać jej kształt i charakter.


Jak mówi japońskie przysłowie „Jeden obraz jest wart więcej niż tysiące słów”.


Czego najbardziej byś sobie życzył, żeby zmieniło się w pracy projektantów, co sam chciałbyś zmienić?


Dobrej organizacji czasu pracy, wielu projektantów ma z tym problem, również i ja, choć myślę, że jest z tym u mnie już całkiem dobrze to jeszcze czasem mam poczucie, że mogłoby to funkcjonować dużo lepiej ☺ 


Pracownicy

=====================


Czy zatrudniasz pracowników?


Aktualnie nie, choć studio bardzo szybko się rozwija i prawdopodobnie już niedługo nadejdzie dzień, w którym będę potrzebował pomocy nowych osób. Biurko już czeka ☺


Czego oczekujesz od pracownika?



Najważniejsze jest wyczucie estetyki, kompozycji oraz chęć do nauki. Zasad projektowych oraz oprogramowania w dobie dostępności informacji można się bez problemu nauczyć.


Praca z klientem

=====================


Jak wyceniasz projekty z klientem? Przykładowo: jaka stawka za logo + brandbook?

 

Moją pracę wyceniam poprzez stawkę roboczogodzinową. Cena przeważnie zależna jest od zakresu prac czy wymagań klienta. Nie lubię podawać samych stawek tylko za logo, ponieważ samo logo to jeszcze nie marka. Proces budowania spójnej identyfikacji wizualnej jest bardziej złożony i podczas rozmów z klientami staram się to komunikować, by nie patrzyli tylko na sam znak. 

 

Natomiast, jeśli miałbym podać jakieś kwoty, to koszt samego logo składający się między innymi na: research, analizę konkurencji, analizę grupy docelowej, realizację moodbardów stylistycznych, szkice, dobór typografii, proofy kolorystyczne, prezentację projektu wraz z wizualizacjami logo, przekazanie plików w kilku rozszerzeniach i odmianach oraz praw majątkowych, to ceny oscylują w granicach 3200 – 4800zł netto.

 

Jak wygląda proces pozyskiwania klienta? W jakich postępowaniach bierzesz udział?

 

Mam to szczęście, że nie muszę pozyskiwać klientów w aktywny sposób. 

Aktualnie w głównej mierze są to stali klienci lub klienci z polecenia. Choć zdarzyli się również klienci z Behance czy Dribbble. Moja rada – Twoja obecność na  różnych portalach zwiększa szanse, by ktoś Cię zauważył. Nigdy nie wiesz, na jakim komputerze i gdzie twoje prace zostaną otworzone.

 

Jak wygląda sam proces projektowy na przykładzie brandingu?

 

Często jest on zmienny i dostosowany do klienta, jego potrzeb, świadomości czy budżetu. Poniżej przedstawiam przykład takiego procesu w uproszczonej wersji:

 

1. Pierwszym etapem jest rozmowa z klientem i uzyskanie jak największej ilości informacji na temat jego usług, produktów, potrzeb, problemów, strategii.

 

2. Drugi etap to research, analiza konkurencji, grupy docelowej oraz stworzenie moodboardów stylistycznych. Tutaj istotne są warsztaty z klientem, na których omawiane są wszystkie z wymienionych aspektów. 

 

3. Na trzecim etapie skupiam się już na czystej pracy projektowej związanej z realizacją logo. Ważne by już na tym etapie, podczas realizacji, myśleć, czy ideę zawartą w logo będę w stanie przełożyć na kolejny etap, czyli zbudowanie spójnej komunikacji wizualnej.  Spotkanie i prezentacja koncepcji klientowi również jest częścią tego etapu.

 

4. Po realizacji logo przechodzę do projektowania głównego motywu przewodniego marki (key visual). Zaraz po projekcie logo jest to najistotniejszy element w budowaniu identyfikacji wizualnej. Tutaj koncentruję się, jak w wizualny sposób marka powinna się komunikować z odbiorcą. Jest swego rodzaju drogowskazem, który ma za zadanie wskazać kierunek i uspójnić wszystkie kolejne elementy identyfikacyjne.

 

5. Realizacja reszty elementów identyfikacyjnych na podstawie głównego motywu przewodniego marki.



Czy stosujesz rozliczenie godzinowe z klientami? A może masz inny sposób na wycenianie dodatkowych prac?

 

Tak jak wspomniałem już wcześniej, pracę wyceniam poprzez stawkę roboczogodzinową, natomiast finalnie rozliczam się z klientem Fixed Price. Stawka roboczogodzinowa podawana już na etapie oferty pozwala zrozumieć klientowi, na jakiej zasadzie jest wyceniony projekt oraz jak wyceniane będą ewentualne poprawki do projektu.


Podsumowanie

=====================


Jakich błędów nie popełniłbyś już, gdybyś dziś otwierał studio?


Nie brać każdego projektu. Nie wszystko, co warto się opłaca i nie wszystko, co się opłaca warto. Czasem lepiej zarobić parę złotych mniej, poświęcić go rodzinie lub spędzić na osobisty rozwój, który docelowo może przynieść większe profity w przyszłości.


Jaka jest najlepsza rada, którą usłyszałeś i chciałbyś przekazać dalej?

Będzie tutaj trochę „couchowego” gadania, ale jest to rada, którą usłyszałem około 12 lat temu od jednego z wykładowców na studiach: 


„Żeby coś osiągnąć, musisz dać z siebie wszystko.” (nie mylić z „poświęcić wszystko ☺ ”)


Tą zasadą kieruję się w projektowaniu, niezależnie od projektu, klienta czy tematu zawsze staram się dać z siebie maksimum

^ Wróć na górę