Jak szukać pracy? - STGU - Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej
znajdź projektanta

Jak szukać pracy?

Projektowanie graficzne jest zajęciem dla ludzi szczególnych

Ola Staniewska / Studio 2x2


Projektowanie graficzne jest zajęciem dla ludzi szczególnych, ponieważ wymaga ono integracji wiedzy z wielu różnych dziedzin – od kaligrafii, sztuki, architektury, po komunikację, która od przeszło dwudziestu lat, czyli od momentu pojawienia się Internetu, charakteryzuje się dwustronnością. 

Zacznijmy od tego, że nie jestem specjalistą od rekrutacji. Nie podam Ci, Drogi Czytelniku, ścisłych zasad, jak należy szukać pracy, ani też nie przedstawię cudownej recepty na jej znalezienie. 
Jestem współwłaścicielką niewielkiego studia graficznego - ostatnio w tym studiu poszukiwaliśmy kogoś do zespołu i ten tekst został tym zainspirowany.

Ja co prawda nie zajmuję się projektowaniem graficznym, lecz strategią komunikacji. Wszystkie zawarte w tym krótkim artykule porady to moje osobiste zdanie. Zdanie osoby, która pracowała zarówno w korporacjach, jak i mniejszych firmach, w których odbyła z różnym skutkiem kilkadziesiąt rozmów kwalifikacyjnych. To także zdanie właściciela firmy, który szuka pracownika, a wierz mi, że znalezienie go nie jest proste, o czym sama się ostatnio przekonałam. 
Co więc mogę poradzić?

Słuchaj i czytaj ze zrozumieniem

Zanim postanowisz odpowiedzieć na ogłoszenie o pracę… Proszę, przeczytaj je od początku do końca. To właśnie w nim pracodawca przedstawił Ci swoje oczekiwania, potrzeby, wskazał, jakie cechy będzie cenił, nagradzał oraz co może zaoferować Ci w zamian za wykonywaną pracę. Jeśli poproszono Cię o portfolio i kilka słów o sobie, to znaczy, że nikt nie oczekuje od Ciebie CV i listu motywacyjnego. Wiąże się z tym punkt kolejny.

Nie idź na skróty

Od wygodnictwa w biznesie się umiera. Wierz mi, jeśli w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę prześlesz tylko link do swojej strony lub profilu na Behance itp. bez słowa komentarza, nie mówiąc o jakichkolwiek formach grzecznościowych, nikt na Twoją ofertę nie zwróci uwagi. Jest to po prostu niegrzeczne.

Załóż normalny adres e-mailowy do rekrutacji

Nieważne, jak bardzo jesteś związany ze swoją skrzynką na @kotek czy @buziaczek itp., wysyłanie aplikacji z takiego adresu wygląda niepoważnie.

Wykaż swoje zainteresowanie

Obejrzenie strony WWW lub portfolio firmy, do której rekrutujesz, jest dobrą praktyką. Dzięki temu poznasz język komunikacji, którego używa potencjalny pracodawca, dowiesz się, czym najczęściej się zajmuje. Pisanie do czteroosobowej firmy per „korporacja” lub „przedsiębiorstwo” to małe faux pas.

Dbaj o język

Sprawdź wiadomość, zanim ją wyślesz, zwróć uwagę, czy nie ma w niej literówek lub innych błędów. 

Nie przesadź z pewnością siebie

Pokora to wyjątkowo wartościowa cnota, która pozwala nam widzieć więcej i stawać się codziennie lepszymi, wspiera nasz rozwój, nie tylko w pracy. Nie wszyscy lubią lizusów, ale nie myl pewności siebie z arogancją.

Opowiedz swoją historię

Pracodawcy kochają ludzi z pasją! Kochasz gotować, hodujesz krewetki albo masz kolekcję paprotników? Nie ma to nic wspólnego z projektowaniem? Nie szkodzi! Podziel się tym.


Oferty pracy dla projektantów

^ Wróć na górę