znajdź projektanta

Gala Projekt Roku 2017/2018

1 grudnia odbyła się w Reducie Banku Polskiego Gala Projektu Roku 2017/2018. Gala była pierwszym wydarzeniem zrealizowanym w pełni przez nowy zarząd STGU, tym bardziej było nam niezwykle miło, że w jednym miejscu udało się zgromadzić kilka pokoleń projektantów. W ramach Koleżeńskich Spotkań Projektantów Grafiki pojawili się bohaterowie książki „Sto Lat!” (wydanej przez STGU), czyli nasi profesorowie, projektanci pamiętający pracę w PRL’u oraz czasy „przedkomputerowe”. Pojawili się koledzy graficy – Ola Jasionowska i Mateusz Machalski z wykładami. Mieliśmy także szansę gościć naszych starszych kolegów, założycieli Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, których wypytaliśmy o genezę powstania STGU oraz o ich zapatrywania na formę i kształt stowarzyszenia. W końcu, pojawili się studenci, młodzi projektanci, którzy – mam taką nadzieję – w STGU znajdą oparcie na początku swojej kariery oraz którzy włączą się w działania Stowarzyszenia. Ta energia i bezkompromisowość jest Stowarzyszeniu niezbędna.

Finałem naszego spotkania była Gala Projektu Roku 2017/2018, na której poznaliśmy zwycięzców konkursu w 5 kategoriach: Projekt Roku (nagroda główna), Forma, Współpraca, Wydarzenie/Osobowość, Świeża Krew. W kategorii Funkcja Jury postanowiło o nieprzyznaniu nagrody. Poniżej werdykt, który ustaliło Jury w składzie Andrzej Budek, Przemek Dębowski, Piotr Ręczajski, Ewa Satalecka, Adam Twardoch, Rene Wawrzkiewicz, Filip Zagórski.


Świeża krew

Ludka Biniek


Behance jest pełen pięknie podanych projektów, które na pierwszy rzut oka wyglądają bezbłędnie, jednak kiedy zaczniemy im się przyglądać z bliska, ich sterylna, mockupowa forma zacznie ujawniać niedoróby, niechlujstwa i małą ilość czasu poświęconego detalowi. Liczy się efekt. Nie w pracy Ludmiły Biniek, która realizując kroje Ceralis, Atoli, Psyche, Geller położyła nacisk na jakość, liczoną w godzinach spędzonych nad literą, cyzelowaniem rytmu składu oraz rozbudowanym funkcjom OpenType. Można powiedzieć, że Ludka wśród nominowanych wykazała się największą dojrzałością i świadomością w kształtowaniu formy i opanowaniem technologii, którą się posługuje.



Wydarzenie/Osobowość

Stowarzyszenie Traffic Design


Projektowanie graficzne czasem kręci się w kółko, wałkując wciąż te same tematy. Chcielibyśmy tą nagrodą podziękować za zwrócenie uwagi na sprawy wcześniej nieobecne w dyskusjach projektantów grafiki, jak projektowanie szyldów, mała architektura, detal architektoniczny. Okazało się, że graficy posiadają niezbędne narzędzia, aby z powodzeniem realizować projekty w tych kategoriach, dodatkowo oddziałując oddolnie na estetyczne sądy małych społeczności. Projekty Stowarzyszenia Traffic Design – Re:Design, biennale, Na_Prawa, mające często taki właśnie lokalny charakter, na przełomie 2017 i 2018 roku zwiększyły swój zasięg i wybrzmiały z ogromną siłą. Jury dostrzega potencjał działań Traffica i tą nagrodą ma nadzieję „dać kopa” na rozpęd do kolejnych.



Wydarzenie/Osobowość

Ewa Gołębiowska


Na inicjatywy związane z projektowaniem na wysokim, światowym poziomie można natknąć się nie tylko w wielkich aglomeracjach. Ale mimo to niektórzy z niedowierzaniem patrzą na takie inicjatywy, jak Graduation Projects czy Śląska Rzecz. I są zaskoczeni, kiedy na stronie Zamku w Cieszynie pod zakładką design znajdują kilkaset zrealizowanych wydarzeń i zaproszenia na kolejne. Zamek w Cieszynie ma to szczęście, że od 13 lat w roli dyrektora na jego czele stoi Ewa Gołębiowska, której działania sprawiają, że do miasta na granicy polsko-czeskiej przyjeżdżają najwybitniejsi projektanci w swoich specjalizacjach. Jednocześnie działania Zamku wspierają inicjatywy powstałe w regionie, zapewniając ekspercki know-how prowokuje ich dynamiczny rozwój.



Współpraca

Biedronka smakuje domem / Paweł Jońca, Duda Polska, Biedronka

Od kilku lat z radością obserwujemy rozwój polskiej ilustracji. Piękne wystawy, sukcesy książek na międzynarodowych targach oraz fakt, że polskich twórców ilustracji zapraszają do siebie najbardziej prestiżowe gazety i magazyny sprawił, że nikt specjalnie nie dziwi się, kiedy w konkursach poświęconych grafice użytkowej wygrywa ilustrator/ka. Tym razem jednak mamy do czynienia z wyjątkowym zjawiskiem, kiedy wysokiej jakości ilustracja trafia pod strzechy. Nie jest eksponowana w sterylnych przestrzeniach galerii i nie kupimy jej w niszowej księgarni, jest dostępna dla wszystkich, obok regałów z warzywami, wędlinami i nabiałem. Gratulujemy odwagi osobie, która zaprosiła Pawła Jońcę do projektu Biedronka smakuje domem. Dzięki tej współpracy ilustracja na najwyższym poziomie mogła cieszyć oczy osób w całej Polsce i pokazała, że kultura dla wszystkich nie musi oznaczać kultury do niczego.




Współpraca (wyróżnienie)

28. Festiwal Kultury Żydowskiej / Studio Otwarte

Jeżeli współpraca trwa od 5 lat i co roku powstaje wybitny projekt identyfikacji, jeżeli projektanci odpowiedzialni za identyfikację, są wysyłani przez klienta za granicę w celu pogłębienia swojej wiedzy – to musi to być dobra współpraca. Co roku coraz większa publiczność czeka z niecierpliwością, aby zobaczyć jak będzie wyglądał kolejny Festiwalu Kultury Żydowskiej zaprojektowany przez Studio Otwarte. Jury podziela te oczekiwania.


Funkcja

Brak nagrody

Jury zgodnie, choć po ożywionej dyskusji postanowiło w kategorii Funkcja nie przyznawać nagrody. Nie podejmujemy się wydania werdyktu dotyczącego skuteczności nominowanych projektów w oparciu

o naszą intuicję w momencie, kiedy pojawiły się już metody obiektywnego sprawdzenia skuteczności rozwiązań w kategorii grafika użytkowa. Mimo to, serdecznie gratulujemy nominowanym.



Forma

Font Sudety / Jan Estrada-Osmycki

Typografia jest dziedziną, w której testowanie cierpliwości – godziny poświęcone na sprawdzanie par kerningowych lub składu przy różnej punktacji – jest na porządku dziennym. Podczas gdy jedni nazywają to ciężką harówką, autor nagrodzonego projektu nazywał pracę nad nim intelektualno-twórczo-medytacyjną zabawą. I właśnie za tę frywolność, za te litery o przecinających się osiach i kontraście okrągłych elementów z ostrymi zakończeniami chcieliśmy nagrodzić Jana Estradę-Osmyckiego, autora fontu Sudety. Doceniamy, że krój pisma o tak charakterystycznych kształtach liter tworzy bardzo apetyczną strukturę przy składzie tekstu, zachowując jednocześnie odrębny, swojski charakter.



Grand Prix Projektu Roku

Karol Śliwka. Polskie Projekty. Polscy Projektanci / Patryk Hardziej

Długo zajęło nam zrozumienie czym była, a czym nie była Polska Szkoła Plakatu oraz spojrzenie w innych kierunkach w poszukiwaniu tradycji polskiego projektowania. Wystawa Karol Śliwka. Polskie Projekty. Polscy Projektanci jest świetnym przykładem tego, o czym dziś chcemy słuchać. Należy jednak pamiętać, że zadaniem Patryka Hardzieja, autora i kuratora wystawy, oprócz opracowania merytorycznego było także wejście w dyskusję graficzną z pracami Pana Karola, i tę dyskusję Patryk poprowadził wyśmienicie. Materiały graficzne na bardzo wysokim poziomie przy całym kunszcie projektowym autora raczej eksponują niż przysłaniają dorobek Karola Śliwki. Doceniamy decyzje co do kolorystyki wystawy, która wywoływała uśmiech na twarzach odbiorców oraz celne oko przy doborze współpracowników – intrygujący system ekspozytorów, partnerów – mural ze znakami Pana Karola. Drogi Patryku, dziękujemy za świetną robotę na kilku frontach, ale przede wszystkim za zbudowanie języka wizualnego, który komunikuje treść w taki sposób, że chce się z nią zapoznawać.


Dzięki, że byliście z nami, niedługo kolejne wydarzenia pod szyldem Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.
Do zobaczenia!


Pobierz publikację 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury 






^ Wróć na górę