znajdź projektanta

Design i jedzenie

Dobry smak
Jedzenie i design mają tyle wspólnego
 
Trudno mi wyobrazić sobie świat bez dobrego jedzenia i dobrego designu. Jak mało co, mają ze sobą tyle wspólnego. 

Po pierwsze – zmysły. Jemy oczami, kupujemy oczami, widok sprawia nam przyjemność. Możemy się delektować i jedzeniem i designem. Dobrze podane jedzenie zachęca, dobre projekty uprzyjemniają życie. Im lepszy produkt, tym zazwyczaj lepiej wygląda. Mateo Bologna (Mucca Design / New York) na ostatniej konferencji Targów Wiedzy Graficznej (STGU), mówił, że jedzenie musi być w opakowaniu widoczne. Nie lubimy kupować kota w worku. Nie bez powodu, jedzenie kiedyś sprzedawane było bez opakowania – aby można je było zobaczyć, dotknąć, powąchać. W projektowaniu trochę jak w gotowaniu – jak przekombinujesz albo oszukasz samym wyglądem – tak czy inaczej będzie niestrawne i nie sięgniesz po to drugi raz.
Po drugie – potrzeba. Potrzebujemy zarówno dobrej strawy, jak i dobrego projektowania - adekwatnie do potrzeb i sytuacji. Te potrzeby są różne – innego pożywienia potrzebujemy rano, innego na noc, innego w zależności od aktywności. Inne projekty spotkamy w muzeum, inne na ulicach, inne na lotnisku. 
Po trzecie – jakość i możliwość wyboru. Każdy je co lubi – mamy do wyboru szybkie, tanie fast foody, ale i trendy knajpy, dobre restauracje. Jesteś tym, co jesz. Jaka świadomość i ludzie – takie jedzenie, zdrowie narodu i kultura wizualna, a więc i kucharze i designerzy. Ile ludzi tyle przepisów na zdrowe, smaczne, tyle samo gustów. Co więc jadasz, gdzie jadasz, jest Ci wszystko jedno? Jakich składników używasz, gdzie kupujesz i co? A jaki design lubisz? Co do Ciebie przemawia? 
Po czwarte – ilość. Dobrego jedzenia i designu nigdy za wiele. 
Po piąte – tajemny składnik. Do jedzenia i designu najbardziej potrzeba… pasji i serca. Nie musisz korzystać w przepisu, aby ugotować albo zaprojektować coś dobrego – zazwyczaj wychodzi tylko wtedy jak wkładasz w to siebie. To też tak jak z miłością. Jak mawiał, April Greiman: „Nieważne, co podpowiada umysł, jeśli nie czujesz projektu w swoim sercu”.       

Angelika Gromotka
Tekst ukazał się w Be Magazyn nr 02/2015   


Galeira:
Koncept. Śląskie zakłady mięsne Madej i Wróbel, relaunch marki. Concept / proj. Julian Wierzchowski / Studio Otwarte. Packaging / graphic design: Julian Wierzchowski, Oksana Shmygol / Studio Otwarte 
Buon Tea, herbaty smakowe. Concept / brand design / packaging / proj. Patryk Wierzbicki / Follow me 
Piknik, Łódź. Concept / brand design / packaging / proj. POLKADOT 
Przewodnik kulinarny, Mazury Zachodnie. Concept / proj. POLKADOT 

Be Magazyn Art Director / projekt layoutu 
Dawid Korzekwa

 
 

^ Wróć na górę