Biały nadruk - STGU - Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej
znajdź projektanta

Biały nadruk

Biały nadruk na ciemnych papierach barwionych w masie to idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy oczekują czegoś więcej od popularnych produktów. Choć w tym przypadku wychodzi na to, że wszystkiego będzie mniej. Zgodnie z zasadą less is more można sprawić, że np. wizytówka na ciemnym papierze z białym nadrukiem będzie efektownie reprezentować Waszych Klientów. Zatem jak przygotować plik z białym nadrukiem? Krok po kroku tłumaczymy, tak aby wszystko było jasne. A ciemny niech pozostanie tylko papier na wizytówki.

W drukomat.pl biały nadruk wykonywany jest na czterech różnych papierach ozdobnych barwionych w masie (granatowym, czerwonym, czarnym i szarobrązowym). Biały nadruk dostępny jest dla następujących produktów: wizytówek, wizytówek składanych, arkuszy plano A3 oraz zaproszeń. Aby zamówić np. wizytówki z białym nadrukiem wystarczy w selektorze wybrać odpowiedni papier. 


 
W parametrach produktu np. wizytówki możesz wybrać zadruk jednostronny lub dwustronny. Kolor biały może być samodzielny (1/0, 1/1) lub dodatkowy (5/0, 5/5) w przypadku projektów z kolorami CMYK. 
 
Etapy poprawnego przygotowania plików z białym nadrukiem lub białym poddrukiem
ETAP PROJEKTOWY

Utwórz  nowy dokument, określ spady zgodnie z naszą specyfikacją przygotowania pliku do druku. Masz dwa formaty wizytówek do wyboru (90×50 mm i 85×55 mm). W tym oknie możesz od razu określić czy Twoja wizytówka będzie jednostronna czy dwustronna (ilość obszarów roboczych). 

Po utworzeniu dokumentu pokaże się w Illustratorze taki oto widok, oczywiście w układzie wynikającym z wybranego formatu wizytówki (w naszym przypadku jest to wizytówka pionowa). WAŻNA jest warstwa White i na tej warstwie należy umieścić wszystkie białe elementy z wizytówki. 

Teraz tworzysz kolor spotowy (dodatkowy), poniższy printscrean pokazuje, w którym miejscu możesz to zrobić. Kliknij okno wyboru koloru i wybierz z rozwijanego menu nowa próbka.

 
WAŻNE jest aby biały kolor był zaznaczony jako kolor dodatkowy. Kolor biały zawsze musi być zasymulowany jakimś kolorem z CMYK-a, aby był widoczny w pliku. My wybraliśmy 100% Yellow, ale może to być każdy inny dowolny kolor. 

 
Stworzyłeś kolor dodatkowy. Teraz zaznacz wszystkie elementy, które mają być białe, nadaj im kolor spotowy, który już stworzyłeś w poprzednim etapie oraz przenieś te wszystkie elementy z warstwy na której tworzysz projekt (w naszym przypadku jest to grafika) na warstwę White. 

 
Nasza przykładowa wizytówka ma nie tylko biały nadruk, ale również biały poddruk pod zdjęciem. Biały poddruk jest bardzo ważny przy uzyskaniu większego kontrastu zdjęcia w przypadku druku na ciemnych papierach. Aby biały poddruk nie wyszedł poza zdjęcie (aby nie „świecił”) musisz przesunąć ścieżkę do wewnątrz (trapping). 

 
Przesunięcie ścieżki może być np. na poziomie -0,2 mm. Przy małych elementach nie potrzebujesz większego przesunięcia. 

 
Następnie uzyskanej ścieżce nadajesz kolor spotowy i przenosisz ją na warstwę White. 

 
Wszystkim elementom z warstwy White nadajesz kolor nadrukowany (overprint). Jeżeli występują w elementach projektu obrysy (outline) to one również muszą mieć kolor nadrukowany. 

 
Teraz w podglądzie rozbarwień możesz sprawdzić: kolor spotowy, overprint (kolor nadrukowany) i CMYK. Jeżeli widzisz to samo, co w gifie poniżej to znaczy, że Twój plik jest dobrze przygotowany. Pamiętaj: przed zapisaniem pliku do druku zamień wszystkie fonty na krzywe. 

 
ETAP PRZYGOTOWANIA PLIKU DO DRUKU

Zapisz plik jako PDF. 

W oknie Ogólne wybierz swoje predefiniowane ustawienia jako PRINT. Dzięki temu plik będzie w jakości do druku (300 ppi). 

W zakładce Kompresja przy obrazach wybierz ZIP. 

Znaczniki i spady zaznacz opcję Użyj ustawień spadu dokumentu. Format zostanie automatycznie powiększony o ustawioną wartość. Jeśli tego nie zrobiłeś możesz ustawić je ręcznie. Pamiętaj tylko, że wszystkie tła użyte w grafice (np. zdjęcia) powinny dochodzić do krawędzi spadu. 

W tym oknie nie zmieniasz nic. 

W tym oknie nie zmieniasz nic. 

Jeżeli przekazujesz plik do drukarni to go nie zabezpieczaj. Nie rozpowszechniamy go, ani nie udostępniamy osobom trzecim. Możesz być spokojny o swoją własność intelektualną. 

W oknie Podsumowanie mogą pojawić się różne uwagi. Jeżeli przygotowałeś plik poprawnie do druku to w tym oknie nie zobaczysz żadnych ostrzeżeń. 

Następnie otrzymasz plik PDF w takim widoku. Naszą przykładową grafikę przysłoniła warstwa koloru spotowego i tak powinno być, ponieważ ona zawsze musi być na wierzchu. 
 

Gif z podglądem rozbarwień z poziomu PDF-a pokazuje, że nasz kolor spotowy (White) jest nadrukowany oraz widoczne są poszczególne rozbarwienia w pliku. 

Chcesz jeszcze dokładnie sprawdzić i pobrać pliki na podstawie których tworzyliśmy tutorial? Znajdziesz je tutaj. 

^ Wróć na górę