znajdź projektanta

Lepsza codzienność

Czy nieoptymalnie działający przedmiot codziennego użytku może pomóc nam żyć lepiej?
Czy przedmioty mogą zmieniać rzeczywistość?
Poznaj przedmioty codziennego użytku zainspirowane filozofią działań strażniczych – stałym zwracaniem uwagi na to, co wokół nas nie działa optymalnie, abyśmy mogli żyć lepiej.

W ramach kampanii “Dbamy o lepszą codzienność” Sieć Obywatelska Watchdog Polska zaprosiła polskich projektantów do stworzenia serii przedmiotów codziennego użytku, które - przez swoje nieoptymalne działanie - inspirują do codziennej refleksji nad tym, co w naszym otoczeniu działa, jak działa i co możemy zrobić, aby działało lepiej.

"Żyjemy coraz szybciej. W natłoku codziennych obowiązków często brakuje nam czasu na zatrzymanie się i refleksję nad tym, co w naszym otoczeniu – relacjach, lokalnej społeczności czy np. mieście – działa, jak działa i co możemy zrobić, aby działało lepiej. Myślimy o tym zazwyczaj wtedy, gdy odczuwamy już negatywne konsekwencje braku wcześniejszego namysłu i działania. Często dopiero wtedy staje się dla nas oczywiste, że coś mogliśmy zrobić – poprawić, ulepszyć, zmienić. W ramach kampanii Dbamy o lepszą codzienność zaprosiliśmy polskich projektantów do stworzenia serii przedmiotów codziennego użytku, które – poprzez swoje nieoptymalne działanie – inspirować będą do takiego namysłu na co dzień." - wyjaśnia Katarzyna Batko-Tołuć, Członkini Zarządu - Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska. 

Celem kampanii jest przedstawienie i popularyzacja idei oraz filozofii działań strażniczych (stałego zwracania uwagi na to, co wokół nas nie działa optymalnie) oraz promocja osób w nie zaangażowanych (tzw. strażników/watchdogów), czym od lat zajmuje się Sieć Obywatelska.

Projektanci, tworząc te piękne, choć z założenia niedoskonałe przedmioty, inspirowali się działalnością watchdogów – osób, które chcą zmieniać na lepsze swoje otoczenie. Wyruszyli do różnych części Polski, by poznać Monikę Bienias, Piotra Kodzisa, Wojciecha Paszkowskiego i zrozumieć, czym zajmują się te osoby. Teraz chcemy, by szklanka, czajniczek i lustro wraz z historią, którą wokół nich opowiadamy, trafiły do domów, sklepów i kawiarni w całej Polsce, zatrzymywały w codziennym biegu i przypominały, że nie warto pozostawiać rzeczy swojemu biegowi i zawsze można coś zmienić na lepsze.

Do akcji można dołączyć za pośrednictwem portalu Wspieram.to. Potrzeba 39800 zł, by sfinansować koszty produkcji, wysyłki i akcji (przygotowanie, promocja, rozliczanie oraz koszty operatora akcji). Jeżeli uda się zebrać kwotę 45000 zł, będzie można sfinansować zaprojektowanie kolejnego przedmiotu. W kolejce czekają już następne osoby – projektanci i watchdogi, którzy spotykają się i rozmawiają o tym, co mogą wspólnie zaprojektować.
Wsparcie tego projektu to też wsparcie bohaterów kampanii “Dbamy o lepszą codzienność” – watchdogów , którzy na co dzień dbają o to, aby nasze najbliższe otoczenie (np. lokalna społeczność) działało jak najlepiej. Pomoże dalej promować ich działania, wspierać ich szkoleniami i konsultacjami.

^ Wróć na górę