znajdź projektanta

Pozostać sobą

Każdy designer chce zarabiać dobre pieniądze, a zarazem pozostać sobą i realizować ambitne projekty.
 
Od momentu, w którym design stał się tak potężnym narzędziem sprzedaży, projektanci zaczęli mieć dylematy związane z kwestią zachowania własnej tożsamości i wolności tworzenia, a realizacją wizji klientów oraz dostosowywaniem się do wymagań marketingu. Pozostanie sobą w rozumieniu twórców to możliwość indywidualnej, nieskrępowanej wyłącznie konsumpcyjnym ograniczeniem kreacji, nastawionej na wysmakowane formy. To także produkowanie materiałów brandingowych z dbałością o szczegóły oraz swoboda w podejmowaniu odważnych decyzji.
Udaje się to często w przypadku designu dla instytucji kultury i mody – te sektory łatwiej przyjmują ambitne projekty, omijając kolorowe fajerwerki i niewyszukaną formę – elementy będące atrybutami komercyjnego designu. Dla projektantów pracujących na polu kultury lub mody, możliwość kreowania interesujących pomysłów jest naprawdę duża . Inni realizują się np. poprzez projekty niszowe albo self-publishing. 
Są jednak i takie przypadki, kiedy polskim twórcom udaje się połączyć ambitne projektowanie z zadowoleniem klienta z dziedziny biznesu. Na styku pomiędzy tymi dwoma pozornie odległymi światami, czasami powstaje coś, co jest wyrazem ekspresji designera, a jednocześnie odpowiada gustom i oczekiwaniom jego klienta. 

Przedstawione tym razem projekty to design dla zupełnie różnych branż. O efekcie tych pomysłów decydują detale, forma oraz staranność wykonania. Taki design może być co prawda nieco droższy – wymaga dużego kunsztu projektanta i często kosztownych materiałów użytych do produkcji. Ale jak powiedział kiedyś Martyn Denny : „Jeśli myślisz, że dobry design jest drogi, zastanów się, ile może cię kosztować zły design”. 

^ Wróć na górę